بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند!
سرخط خبرها

«گشان» سهمی جامانده از بازار؟ | مروری بر وضعیت نماد شرکت پدیده در بورس

  • کد خبر: ۳۲۷۹۰
  • ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
  • ۱
«گشان» سهمی جامانده از بازار؟ | مروری بر وضعیت نماد شرکت پدیده در بورس
نماد «گشان» متعلق به شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز بعد از سال‌ها بلوکه‌ماندن معاملات، در اردیبهشت امسال روی تابلو فرابورس نشست. این نماد با قیمت ۱۴ هزار تومان کار خود را شروع کرد و اکنون به ۱۶ هزارو ۱۰۴ تومان رسیده است.
مسعود سلطانی / به گزارش شهرآرانیوز؛ نماد «گشان» متعلق به شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز بعد از سال‌ها بلوکه‌ماندن معاملات، در اردیبهشت امسال روی تابلو فرابورس نشست. این نماد با قیمت ۱۴ هزار تومان کار خود را شروع کرد و اکنون به ۱۶ هزارو ۱۰۴ تومان رسیده است. معاملات در این نماد از ۲۰ اردیبهشت آغاز شد و روند صعودی قیمت آن تا سوم خرداد ادامه پیدا کرد و به ۱۷ هزارو ۳۸۶ تومان رسید و بعد از آن ریزش قیمتی را تجربه کرد.
صحبت‌کردن درباره آینده این نماد از دو منظر تکنیکال و بنیادی امکان‌پذیر است، اما بدون تردید اخبار تأثیرگذاری روی «گشان» که خبر از تغییرات بنیادی در شرکت پدیده می‌دهد، مهم‌تر است و می‌تواند تصویر شفاف‌تری درباره صعود یا سقوط این نماد در بورس به ما بدهد.
یکی از اساسی‌ترین توصیه‌های کارشناسان به مردم این است که اگر قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند، به‌سراغ سهام شرکت‌های ارزنده بروند؛ اما منظور کارشناسان از سهام ارزنده چیست؟ یکی از ملاک‌های تشخیص ارزنده‌بودن سهم شاخص P/E یا نسبت قیمت به سود است. این نسبت حاصل تقسیم قیمت سهم به سودی است که شرکت طی ۱۲ماه گذشته به‌ازای هر سهم تولید کرده است. این شاخص اکنون برای نماد گشان ۱۵.۴۴ است. از این حیث نماد گشان جزو ۲۹ شرکت فعال در بازار سرمایه از میان ۶۵۴شرکت است که P/E کمتر از ۱۵.۴۴ دارد. از سوی دیگر سود انباشته در شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز بر اساس اطلاعات منتشر‌شده از سوی این شرکت در کدال (سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران) ۳۹برابر سرمایه ثبتی این شرکت است و بعید نیست که در آینده نزدیک این شرکت از محل سود انباشته، درخواست افزایش سرمایه را به مجمع عمومی خود ارائه دهد. سود انباشته یکی از ملاک‌های تعیین‌کننده در شناسایی نماد‌های ارزنده در بورس است. از سوی دیگر سرمایه این شرکت چندین سال است که تجدید ارزیابی نشده و این امکان وجود دارد که با توجه به جو مثبت ایجاد‌شده در بازار سرمایه، شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز نیز با مجوز سازمان بورس نسبت به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اقدام کند که این موضوع نیز حکایت از ارزندگی این سهم دارد.


قیمت «گشان» ظرفیت رشد دارد؟
برای پاسخ به این سؤال مرور چند نکته مقدماتی لازم است. نخست اینکه هر سهم شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز سال گذشته ۱۲هزارو۸۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد و براساس این نرخ بدهی بانک صادرات و مؤسسه مالی و اعتباری ملل با این شرکت تهاتر شد. از آن زمان تا کنون بورس ایران بیش از صددرصد رشد کرده است، اما قیمت نماد گشان یا همان پدیده روز پنج‌شنبه ۱۴هزارو۲۸۰ تومان بود. این موضوع به آن معناست که نماد گشان جزو معدود سهام‌هایی است که در مقایسه با شاخص کل بورس رشد نکرده و سهم جامانده از بازار محسوب می‌شود. پس گشان همچنان جای رشد قیمتی در بازار سرمایه دارد.
نکته دیگر ورود احتمالی شرکت ابنیه و ساختمان پدیده به بازار سرمایه است که در آن صورت نیز یک موج خبری مثبت برای گشان هم ایجاد خواهد شد. به‌طور کلی می‌توان آینده این نماد را مثبت ارزیابی کرد؛ در صورتی که روند حاکم بر بازار سرمایه همچنان مثبت باشد، این سهم نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
سهامداران محترم پدیده شاندیز هوشیار باشید یک عده گرگ تو بورس اوراق بهادار می خواهند سهاماتون مفت مفت از دست شما در بیاورند یک سال دیگه هم صبر کنید هم پل میدان نمایشگاه تمام میشود حداقل 10برابر میشود
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->